האיפוס הגדול באמת

הכוונות הטובות ביותר של סר רונלד כהן: בניית מכלאת הקריפטו של השקעה בדירוג חברתי

זוהי רשת סבוכה, אך בשורה התחתונה, השקעה בדירוג חברתי, בהתחשב במגפה הגדולה ו”האיפוס הגדול “שתוכנן בעקבותיה, יכולה להישמע כל כך טובה עד שקשה להעלות על הדעת איזה איום מסוכן היא נושאת עימה: זה “עובד” רק על ידי רעיית אנשים וכליאתם.

 

23 אפריל 2021

מאת ראול דייגו

 

לונדון – מיהו סר רונלד כהן ולמה שיהיה לך אכפת? כדי לענות על החלק הראשון של שאלה זו עשוי להיות שימושי להתחיל עם מישהו אחר – האדם שהוא מושווה אליו לרוב ו”אב ההון סיכון” המקורי. התשובה לחלק השני כרוכה בשאלות קשות יותר, כמו מה הערך הכספי של חיי אדם?

לאחר מלחמת העולם השנייה, צבא ארה”ב קידם את ג’ורג’ פרדריק דוריוט לדרגת תא”ל והעניק לו את הפרס הגבוה ביותר שהוא מעניק למי שאינם לוחמים על התפתחותו הבולטת של קפיטליזם סיכון, מושג שיעשה מהפכה בחלק מרכזי במכונת המלחמה של המעצמה העולה.

דוריוט זוכה להבאת חדשנות מונעת מדעית ליחידת המו”פ שלה כחלק מהאגף לתכנון צבאי של צבא ארה”ב. כל כך מוצלחות היו השיטות שלו, שבנוסף לכך שהרמטכ”ל של צבא ארה”ב, הגנרל דווייט אייזנהאואר, מונה דוריוט להנהלת מחלקה “חדשה” למחקר ופיתוח בסוף המלחמה, לדוריוט הוענק גם לגיון הכבוד הצרפתי ועיטור ממפקד האימפריה הבריטית.

המהגר הצרפתי (לא ברור במקור על מי מדברים, אולי דוריוט) התנגד ודחה את הצעתו של הנשיא העתידי, על פי הדיווחים לחזור לבית הספר למנהל עסקים בהרווארד שם שמר על מינוי מאז 1926. עם זאת, לפרופסור המפורסם הייתה תשובה שונה להצעה זהה כמעט של צוות המורכב מנשיא ה- MIT קרל. קומפטון, הסנטור של ורמונט, ראלף פלנדריה, דיקן בית הספר למנהל עסקים בהרווארד, דונלד ק. דיוויד, והפיננסיירית מריל גריסווולד.

קבוצת הגברים (אבל בפסקה הקודמת מופיעה פיננסיירית)  גייסה את דוריוט לעמוד בראש סטארט-אפ ההון סיכון החלוצי, ארגון המחקר והפיתוח האמריקני (ARDC). כלכלנים שלאחר המלחמה לעגו לעצם הרעיון של חברת הון סיכון ואחד אפילו אמר לדוריוט באופן אישי שהיא תפשוט רגל תוך שנה.

אולי הם לא היו מודעים (הכלכלנים) לקשריו הבלתי רשמיים עם וושינגטון , תחזיותיהם נתגלו כשגויות. במהלך שלושת העשורים שניהל דוריוט את המשרד, פתח ה- ARDC את שערי המבול עבור צורת הקפיטליזם הדורסנית ביותר שראה העולם. זו הייתה לא פחות מההתחלה של מה שאייזנהאואר עצמו הזהיר בפני האמריקאים בנאום הפרידה שלו יותר מעשר שנים אחר כך.

לאחר שגזל את תוארו של דוריוט כ”אבי הון הסיכון [הבריטי] “במשך תקופה מסוימת, בן טיפוחיו של הפרופסור (ממבנה המשפט לא ברור , כנראה שזה תרגום משפה אחרת, אולי דוריוט?) נחשב כאבי ההשקעה החברתית, תוך שימוש בכל הטריקים שהעביר המורה בבית הספר לעסקים בהרווארד. מבין הביטויים הדידקטיים המיוחס לדוריוט, אולי אף אחד אחר לא מתאים יותר לסר רונלד כהן מאשר “מבקר כלכלי הוא כמו חייט; הוא יכול לגרום לאיש שמן להיראות רזה יותר או גבוה יותר או צעיר יותר. “

 

Exodus

“מתחם תעשייתי צבאי” היה דרך תמציתית לנסח את המיזוג בפועל של התחומים האקדמיים, הפדרליים והצבאיים של ארצות הברית בכלכלה מקבילה שתניע את הפריחה הטכנולוגית מונעת המלחמה של העשורים הבאים. היה זה דוריוט, באמצעות ARDC ובמהלך האגדי שלו בהרווארד שכונה “מיכון”, שהפיץ את הבשורה של קפיטליזם סיכון וחיזק אותה כתכונה קבועה בנוף הפיננסי האמריקני.

עמק הסיליקון הוא כיום מרכז יקום ההון סיכון ורבים מאותם אגודות אקדמיות, פדרליות וצבאיות נותרו במקומם. זה המקום שבו הצטרפו הפנטגון ושותפיו ליצירת האינטרנט וכל הטכנולוגיה הצבאית האחרת המחלחלת כיום לחברה האזרחית המרכזית באמצעות מדיה חברתית, מציאות רבודה ובינה מלאכותית.

 
 
The so-called Great Reset amounts to little more than a campaign to turn humanity into datasets, and Covid-19 has provided the perfect cover.

אף על פי כן, ישנם מעט קווי דמיון אחרים בין מסעות החיים שלהם, מלבד להיוולד עם כפית כסף. רונלד מוראד כהן נולד בבית חולים מצרי, בנם של בנקאי סורי ואם אנגליה. משבר סואץ בשנת 1956 סילק את המשפחה מהעיר העתיקה, והתיישב בלונדון כשרוני היה רק בן 11.

בביוגרפיות מקוונות רבות נותנים דגש על מעמד ה”פליטים” של משפחת כהן. הפרטים הם מעטים, אך אנו יודעים שהם התיישבו ברובע היהודי בלונדון בפרבר צפוני של העיר בשם גולדרס גרין עם היסטוריה ייחודית ומעט ידועה שקשורה קשר הדוק לתפקיד שממלא כרגע רונלד כהן על הבמה העולמית.

 

לידת העיר החכמה

בתחילת המאה העשרים הפכה גולדרס גרין בפינה הצפון-מערבית של לונדון לקרקע ניסויית של מוסדות פיננסיים מובילים, מתכנני ערים ותאורטיקנים חברתיים של ימינו, שהשתמשו במערכות עיצוב עירוניות חדשות המבוססות על רעיונות חברתיים. הרפורמיסט אבנעזר הווארד ו”תנועת עיר הגן” שלו.

עבודתו של האוורד הוצגה כ”מודל לחברה בת קיימא מבחינה אקולוגית ” ותפישותיו בדבר ארגון מחדש של “העולם החברתי” סביב ערים משולבות טבע נחשבות כמובילות בעולם התכנון העירוני. ההיבט הפחות מדובר של חזונו של האוורד סובב סביב ארגון החברה עצמה באוטופיה אורבנית מוגבלת באוכלוסייה.

The highly planned neighborhood of Golden Greer, once home to the UK’s financial elite. Source- BARNET

הרפורמה החברתית, לדעת הווארד, כללה מיזוג של קפיטליזם וסוציאליזם כדי לייצר את החברה האידיאלית. עמיתים לרפורמיסטים חברתיים כמו סמואל ברנט, אשתו הנרייטה וחלוץ “המינהל החברתי” צ’רלס בות, כולם ראו את ההזדמנות להעמיד את רעיונותיהם על “סוציאליזם בר-ביצוע” במבחן על ידי יצירת וריאציה על חזונו של האוורד בגולדרס גרין בשילוב עם עוני המזכיר את מזרח לונדון.

עד שמשפחת כהן הגיעה, הקהילה היהודית גדלה לרבע מאוכלוסיית הפרבר, בעיקר כתוצאה מזרם יהודי גרמניה האשכנזית שברחו מהנאציזם. אבל רונלד הצעיר נולד שלושה חודשים לאחר סיום המלחמה ולא היה מוטל עליו משקל העבר.

מלבד כמה רגעים מתוחים במהלך המלחמה הערבית-ישראלית השנייה שאילצה את משפחת כהן לעבור לאנגליה, שם יתחיל רוני להצטיין בבתי הספר הטובים ביותר בעיר, ובסופו של דבר ינחת במסצ’וסטס עם דוריוט ויזניק את עצמו לקריירה מכניסה בהון סיכון, שם הוא התקבל בברכה בחוגי כספים מובחרים וחוגי ממשל.

מידע הוא כוח

“כהן ילך לאן שהכוח נמצא.”

את העדות הבוטה הזאת העביר ל”גרדיאן ” בשנת 2007 מקורבו מהסיטי (מלונדון), כאשר סר רונלד כהן פרסם “אוטוביוגרפיה אישית-מניפה-הצטיינות עסקית ” שכותרתה ” ההקפצה השנייה של הכדור: הפיכת סיכון להזדמנות “.

שנתיים קודם לכן, הדחיפה הנמרצת להפליא של כהן להפוך את חברת ההון סיכון שלו, אייפקס פרטנרס, לקרן גידור, לא התיישבה היטב עם דירקטוריון החברה, שחשב את המהלך מסוכן מדי. אך כהן רץ עם קרנות הגידור הגדולות בעולם מזה זמן, ושותף עם בלקסטון, KKR, קרלייל גרופ ואחרות במיזוגים ורכישות רבים בתחילת שנות האלפיים.

במהלך תקופה זו, החלה אייפקס פרטנרס LLP לרכוש בטרוף חברות מדיה, שרכשה נכסי “עיתונות מיוחדת” ברחבי העולם. פרסומים חשובים כמו וידאל, רופא יומי, הרוקח היומי ובריאות ההחלטה, בין היתר בתחום הפרסום הטכני והרפואי, נקנו בפעולה מסיבית של ארגון מחדש של התקשורת, שהחל להילוך גבוה, בעוד הסיקור לפיגועי 11 בספטמבר עדיין הדהד בחדשות.

Bill and Hillary Clinton and Cohen arrive at a special screening of the Israeli film “Incitement” in New York City, February 2020. Robert Kim.GNA

בנובמבר 2001 התבטא כהן בתפקידו בעסקה עם חברת השקעות הפרטית הצרפתית סינבן וקבוצת קרלייל לרכישת ה”ספק הראשי של מידע על שירותי בריאות הצרכן בארה”ב” מתאגיד ויוונדי, יחידת ההוצאה הטכנית והרפואית של ענקית התקשורת הצרפתית נרכשה רק כמה שנים קודם לכן במסגרת השתלטותה על חברת Havas SA בשנת 1998, שהחזיקה ב- Staywell Co. שבסיסה בסן פרנסיסקו, ספקית “חומרי מידע, תוכניות ושירותים לבריאות. -מקצוענים, כמו גם “המו”ל הבלעדי של חומרי חינוך והדרכה עבור הצלב האדום האמריקני.”

העסקה של כהן נסגרה 12 יום לפני שמגדלי התאומים בניו יורק קרסו על עצמם. לאחר הרכישה, כל נכסי הפרסום הרפואי והטכני של כהן מוזגו למדימדיה ארה”ב ונמכרו במהירות בשנת 2003 לתאגיד התקשורת B2B בלונדון, United Business Media, כיום חלק מ- Informa.

מנכ”ל אינפורמה, סטיבן א. קרטר, הוא האדריכל של חוק הכלכלה הדיגיטלית הבריטית משנת 2010 (שהקים את מסגרת המדיניות הדיגיטלית הכוללת הראשונה לבריטניה) והקים את רגולטור התקשורת בבריטניה ואת אופקום, וכיהן כראש האסטרטגיה של ראש הממשלה דאז גורדון בראון וכשר שלו לטלקומוניקציה ולמדיה.

הממשל של בראון נמשך שלוש שנים בלבד, בין השנים 2007 ל 2010. אבל הם היו שלוש שנים משמעותיות מאוד עבור המגזר הפיננסי העולמי, שכן הוא השתלב במפלצת מונעת קרנות הגידור שהיא כיום. כהן ידע לאיזה כיוון נשבה הרוח כאשר ניסה לכוונן את משימתה של אייפקס בשנת 2005, וניתן להתייחס להבחנה המוזרה, שבראון ראה חשיבות רק בעצתו של סר רונלד כהן ולא אף יועץ אחר.

בונד, קפיטל בונד

בעשור הבא, שהגיע לשיאו עם שנותיו של בראון כראש ממשלה, עבדו השניים בצמוד זה לזה בכדי לבסס מדיניות בנושא מימון חברתי, המכונה גם “השקעה אחראית חברתית”, וליצור כלים לפיתוח המגזר – כמו Big Society Capital ( BSC), “בנק ההשקעות החברתי” הראשון בעולם, שנוסד בשיתוף כהן, אשר כיהן במשרד ההשקעות החברתי של בראון מאז שנת 2000.

לאחר הניצחון של בראון, פתח כהן בייעוץ ללא כוונת רווח בשם מימון חברתי והחל לעבוד על “אג”ח ההשפעה החברתית” הראשונה (SIB) המנוהלת על ידי משרד המשפטים בבריטניה וארגונו החדש.

פרויקט פיילוט כלא פיטרבורו היה ניסוי במימון חברתי שיצר תוכנית להפחתת אד-הוק רצידיביזם – המופעלת על ידי בעלי העניין ומומנה באמצעות הנפקת אג”ח חברתית, שכמו כל אג”ח אחרת, היא פשוט מנגנון מימון כדי למשוך הון פרטי על ידי הבטחה החזר על השקעה. ההבדל היחיד הוא אופי נכס הבסיס.

התוכנית התמקדה בהפרטת חלק ממערכת השחרורים, והציעה שירות לאסירים בדרכם החוצה מהכלא במימון משקיעים פרטיים שיקבלו תשואה תלוי אם השירות, שבמקרה זה גם מנוהל על ידי מחזיקי האג”ח, ישנה את התנהגות האסיר עד כדי כך שהוא או היא לא יחזרו לסורם.

תשלום הדיבידנד של ה- SIB הותנה בירידה של 10% בשיעורי חזרה לפשע, שלא הושגה בשלב הראשון של הניסוי, על פי מחקר עצמאי. עם זאת, גורמים מתעניינים כמו קרן רוקפלר פרצו מהנתונים וטענו כי מימון חברתי יכול לספק “שיפור משמעותי בתוצאות החיים לעבריינים לשעבר”.

This graphic from a RAND study shows how social impact bonds can be sold to private investors. Source-RAND

אם לא נכנסים לצד השיווקי, ניסוי הפיילוט למעשה נכשל כישלון חרוץ ונסגר שנתיים מוקדם מהצפוי. RAND אירופה, שהוזמן על ידי משרד המשפטים לכתוב את הדו”ח הסופי של הפיילוט, האשימה את ביטולו של “אלמנט התשלום לפי התוצאות” מהפרויקט על רפורמות בחוקי שחרור על תנאי.

למרות החסרונות המשמעותיים הללו, גורדון בראון הכריז על ניסוי ה- SIB כהצלחה מוחלטת בשנת 2017. בראיון, בראון לוקח קרדיט חלקי על הקמת ה- SIB כפי שהוא צריך. כוח המשימה שלו, אחרי הכל, שנוצר במהלך כהונתו כקנצלר הבנק, הביא את הכדור לגלגל תוכניות השקעה להשפעה חברתית והציב את הבמה לסר רונלד כהן לרצות לכוון גבוה יותר ו”להתמודד עם הבעיות הכספיות של המזרח התיכון” על ידי השקעה בעסקים פלסטינים.

 

הבן הנשכח של משה

האישורים הציוניים של סר רונלד הם ללא דופי. כשהוא מתחתן עם המלוכה הישראלית אישתו השלישית בשנת 1987, מצא את עצמו כהן במרכז המיתולוגיות היסודיות של ישראל ובמנגנון המודיעין האפל ביותר שלה. אביה המנוח של אשתו, יוסי הראל, החל להפציץ את פלסטינה למען חיל האוויר המלכותי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה לפני ששמר מקום בהיסטוריה כמארגן מבצע סחר בבני אדם חשאי בשנת 1947 כאשר “העביר” באופן אישי 24,000 פליטים מהשואה לפלשתינה.

נקרא “אקסודוס” על שם הסיפור המקראי, הראל היה נכס שדה של רשתות המודיעין הישראליות בהקמה, כפי שתוכננו על גדות נהר ההדסון בניו יורק ובמקומות אחרים. מאוחר יותר הוא יהפוך למפקד העליון של המוסד, יחד עם פעילי ההגנה, חבריו שעבדו כדי ליישב את יהודי אירופה ורוסיה בפלסטין, במאמץ שהחל בשנת 1934 בעקבות הסכם סודי בין גרמניה הנאצית לבין הקונגרס הציוני שנה קודם לכן .

 

A portrait of Yossi Harel after his enlistment in the British Air Force donated by Cohen to the US Holocaust Museum

אין להכחיש את הקשרים של כהן לחוגים המובחרים ביותר במבנה הכוח של ישראל. בדיוק כשעבר סוף סוף ממשרדו באייפקס פרטנרס והפנה את מלוא תשומת הלב ל”השקעה חברתית, בין היתר”, כפי שאמר אז ל”גרדיאן”, כהן הקים יחד עם לורד ג’ייקוב קרן גידור בשם פורטלנד קפיטל רוטשילד וסר הנרי סולומון ותפסו יחד חלקים משמעותיים בקרנות גידור אחרות, כמו מומחה המטבעות Millennium Global.

בשנת 2005, שלמה וכהן פתחו משרד בתל אביב למען קרן פורטלנד, ארגון ללא מטרות רווח המקדם “שלום ויציבות” בפלסטין באמצעות “פיתוח כלכלי”. עד שנת 2013, פורטלנד טראסט הייתה “פעילה יותר ויותר בשטחים הפלסטיניים”, ועיצבה את “התשתית הפיננסית של הגדה המערבית” באמצעות “מיקרו-פיננסים, ערבויות הלוואות ומתקני אשראי אחרים”, על פי The National.

בחזרה לעדן

כהן הקים באותה שנה את ה- Social Finance Israel (SFI) כדי להתחיל להביא את שוק המימון החברתי של 1 טריליון דולר למזרח התיכון ברצינות. קשרי השפעה חברתית לכל מיני פרויקטים קהילתיים נפרסים בישראל ובסביבתה על ידי SFI ושותפיה, כאשר SIB קשורים כעת לעניינים כמו “בדידות של קשישים”, ציוני מתמטיקה של ילדים בדואים ומניעת סוכרת בשותפות עם UBS.

חבר דירקטוריון SFI, חמי פרס – מייסד חברת ההון סיכון הגדולה בישראל, פיטנגו, ויו”ר מרכז אביו שמעון פרס לשלום וחדשנות – הצטרף לכהן לשיחת זום באוקטובר 2020 ובו דנו “קסם ה- 10%” או נקודת המפנה בה אחוז “החברות [אשר] מודדות ומנהלות את השפעתן באופן פעיל” מתחיל להעביר את כלכלת העולם לפרדיגמה של מימון חברתי או “שוק SDG“.

ישראל מהווה צומת מפתח במבצע לשיפוץ המערכת הפיננסית העולמית, שכן מה שמכונה “אומת הסטארט-אפ” מציגה בזו אחר זו חברת אבטחת סייבר וחברות סטארט-אפ טכניות, שרבות מהן מודגרות ביחידה הידועה לשמצה בצה”ל. 8200, שמציעה מעבדת מאיצים טכנולוגית משלימים חברתית המכונה פשוט 8200 אימפקט.

8200 אימפקט תוארה כ”בונה שוק” בפרופיל של מדינת ישראל שהוכן על ידי קבוצת ההיגוי הגלובלית של סר רונלד כהן, שהוקמה בשנת 2015 כדי” להמשיך בעבודה של כוח המשימה להשקעה חברתית.

פיטנגו של פרס מימנה כמה חברות יחידה 8200 לאורך השנים ופעלה עם כהן בכדי להביא לפועל את מספר ה”קסם “. “על מנת שהסטארט-אפים הללו יעברו לשוק SDG“, כותב פרס בפוסט בבלוג, “הם חייבים למזג מסגרת השפעה ומערכת מדידה בתוך עסק הליבה שלהם.”

Israeli President Reuven Rivlin addresses Cohen, center, Rothschild, right, and other heads of the impact funds in London in 2019. Photo- Israeli GPO

במילים אחרות, יש לאחד את אותות המעקב והמודיעין למערכת הכלכלית הרחבה יותר שהם מכנים “מימון חברתי” באמצעות טכנולוגיות כמו 5G ושדרוגים אחרים של ICT טלקומוניקציה (טכנולוגיית תקשורת מידע). שותף אימפקט 8200 יצחק בנבניסטי מחברת הטלקום הישראלית פרטנר תקשורת בע”מ, מתאר את אופי ההזדמנות – המכונה בשפה המקומית “האיפוס הגדול” – בראיון שנערך לאחרונה ל- CTech:

“הבסיס לתפיסת האיפוס הוא ההבנה שהעולם נמצא במשבר פיננסי עקב המגפה, וצריך לשלב שוויון, אמפתיה, אחריות הדדית ותמיכה של אוכלוסיות חלשות יותר, לא בשם ההגינות או המצפון, אך כתנאי הכרחי בכדי לצאת מהמשבר הפיננסי. “

 

פרידה ממערכת הרווח הרגילה

בבסיס המימון החברתי טמונה ה”עיר החכמה “- מרכז מעקב וניתוח נתונים קבוע המחובר טכנולוגית, המוזן במסגרות העסקה “חסרות אמון” כמו בלוקצ’יין במטרה לבצע את עבודתה של החברה האנושית.

כהן בונה עשר מהערים הללו בישראל, אולי בהשראת העיר החכמה האב-טיפוסית בה התגורר בילדותו בצפון לונדון, אך בהנחיית אותן רציונליזציות שהביע עמיתו בנבניסטי.

בראיון שנערך לאחרונה עם מעבדת האימפקט של ייל SOM, כהן חש כי “רוחות השינוי [נושבות] די חזק כעת”, והוסיף כי “החלק האחרון של הפאזל” הוא הצרכן, וטען ל”הדמייה מחודשת של זכות הצרכנים לשקיפות “, שמסתכמת למעשה במעט יותר מפרסום.(*הערת מתרגם – המציאות זה משהו אחד והם יגידו לציבור מה שהם רוצים)

“תה Twinings מספק יותר נזק סביבתי ממה שהוא מרוויח”, הוא קובע כדוגמא לזכות הצרכן לדעת וכיצד הם ישתמשו במידע זה בכדי להניע את השוק. אך זוהי לכל היותר תפיסה פשטנית של התוכניות הפיננסיות האמיתיות העומדות מאחורי איגרות חוב להשפעה חברתית ומודלים אחרים המכונים פיתוח בר-קיימא.

The latest anti-Chinese lockdown narrative is obscuring a much broader effort by the financial and tech sector to create state-backed digital currency that will turn humanity into data assets.

הערכה נאותה יותר תכלול את האגודה המאוחדת של אדניות לואיזיאנה או CAPL לצורך התייחסות לקשרי ההשקעה של ההשפעה החברתית לעבדות אמריקאית, שהם איתנים וישירים.

CAPL היה בנק שהוקם על ידי בעלי מטעים דרומיים, אשר מינו את “ערך” העבדים שלהם ליצירת ניירות ערך מגובי משכנתא שהונפקו על ידי הבנק שלהם, כדי ללוות כנגדם. התוכנית הייתה פועלת רק כמבצע חליפין מהודר עבור בעלי העניין ב- CAPL אם מדינת לואיזיאנה לא תמכה באג”ח CAPL עם כספי ציבור בשווי של 2.5 מיליון דולר, מה שהפך את האישורים שהונפקו על ידי העבדים לזמינים למסחר בשוק הפתוח.

במקרה של קשרי ההשפעה החברתית של סר רונלד כהן, העבדים חופשיים לשוטט כל עוד הם מקפידים על ההנחיות והרמזים הנפלטים מהגדטים הלבישים מחוברי 5G ומכשירים אחרים שכל תושבי העיר החכמה יתקשרו איתם יום אחד.

עבור סר רונלד כהן, יום זה מתקרב בקרוב: “נראה כי המשבר הכלכלי של קוביד 19 הוא הרבה יותר חמור מהמשבר הפיננסי ב -2008”, אמר לחברת גלובל קפיטל ביוני 2020, וחזה כי ממשלות “יהיו בחובות גדולים מאוד” וכי “משבר זה טלטל את הרגלינו ואמונותינו ארוכת השנים ופותח פתח לשינויים חשובים מאוד.”

תמונה – רונלד כהן, יו”ר קבוצת היגוי עולמית בנושא השקעות בהשפעה חברתית, משתתף במסיבת עיתונאים בתל אביב ב -14 במרץ 2016. בז רטנר | עלמי

 

 

ראול דייגו הוא סופר צוות חדשות MintPress, עיתונאי צילום עצמאי, חוקר, סופר ויוצר תיעודי.

 

מאמרים נוספים

פוסטים אחרונים

קול האמת בפנים

תודה רבה למי שהגיע,היה מרומם! לחצו כאן לכל ההקלטות שהיו בכנס. אנחנו העםנתכנס יחדיו מכל הקשת הארצישראלית.כולנו ערים למתרחש, מודאגים

קרא עוד »

תגובות פייסבוק