מהו השעון הביולוגי ?

שעונים ביולוגים (מחזורים סירקאדיים – Circadian rhythms ) הם שינויים פיזיים, נפשיים והתנהגותיים שעובדים במחזור של 24 שעות לערך ומגיבים בעיקר לחושך ואור בסביבת האורגניזם.
הם
נמצאים ברוב צורות החיים
, בעח, צמחים ומיקרובים זעירים.
תחום
המחקר של שעונים ביולוגים נקרא כרונוביולוגיה
.

האם מחזורים סירקאדיים הם אותו הדבר כמו שעונים ביולוגים ?

לא, אך הם קשורים. השעונים הביולוגים שלנו מניעים את המחזורים הסירקאדיים.

מהם שעונים ביולוגים ?

השעונים הביולוגים ששולטים במחזורים הסירקאדיים מכילים קבוצת תאי עצב במוח שנקראיםSCN – הגרעין העל תצלבתי. הוא מכיל כ 20,000 תאי עצב וממוקם בהיפותלמוס, אזור במוח מעל העצב האופטי היכן שעצבי הראייה מצטלבים.

האם למחזורים סירקאדיים יש מרכיב גנטי ?

כן. חוקרים כבר זיהו גנים שמכוונים מחזורים סירקאדיים באנשים, זבובי פירות, פטריות ומודלים אחרים של אורגניזמים בשימוש מחקרים גנטיים.

האם הגוף מייצר ושומר על המחזור הסירקאדי שלו ?

מחזורים סירקאדיים נוצרים מגורמים שונים בגוף, אך הם מושפעים גם מאותות מהסביבה. אור הוא המשפיע העיקרי הסביבתי, מדליק ומכבה גנים ששולטים בשעונים הפנימיים של האורגניזם.

כיצד מחזורים סירקאדיים משפיעים על התפקוד והבריאות ?

הם יכולים להשפיע על מזורי שינה וערות, הפרשת הורמונים, טמפהגוף ותפקודים חשובים אחרים. הם קשורים להפרעות שינה שונות כמו אינסומניה. מחזורים אבנורמליים קשורים להשמנה, סכרת, דכאון, הפרעה דוקוטבית והפרעות עונתיות.

כיצד הם קשורים לשינה ?

מחזורים סירקאדיים חשובים בקביעת תבניות שינה. השעון הראשיהגרעין העל תצלבתי, שולט ביצירת מלאטונין, הורמון שעושה אותנו עייפים. מכיוון שהוא ממוקם ממש מעם העצב האופטי, שמעביר מידע מהעין למוח, גרעין העל מקבל מידע על אור שנכנס. כשיש פחות אורכמו בערבגרעין העל תצלבתי אומר למוח לייצר יותר מלאטונין כדי שנרגיש רדומים.

כיצד הם קשורים לגט לג ?

גט לג קורה כשסובלים מהפרעה במחזורים הסירקאדיים. כשעוברים באזורי זמן שונים, השעון הביולוגי יהיה שונה מהשעון על היד. לדוגמא, אם טסים מקליפורניה לניו יורק, “מאבדים” 3 שעות מהזמן. אז כשמתעוררים ב 07:00 הגוף עדיין חושה שהשעה 04:00, גורם לך להרגיש עייף ולא מאוזן. שעון הגוף יווסת עצמו לבסוף אך זה לוקח כמה ימים.

כיצד חוקרים בודקים מחזורים סירקאדיים ?

מדענים יכולים ללמוד מחזורים סירקאדיים על אנשים או על צרות חיים שיש להם מחזורים דומים. ניתן לשלוט בסביבה החיצונית, עי שינו מחזורי האור והחושך ואז לבדוק שינויים בפעילות הגנים או אותות מולקולריים אחרים.

כיצד מחקר של מחזורים סירקאדיים תורם לבריאות ?

הבנה של הגורמים שמשפיעים על שעונים ביולוגיים, עשויים להוביל לטיופול יעיל בבעיות שינה, גט לג ובעיות בריאותיות אחרות. למידה אודות הגנים האחראים על מחזורים סירקאדיים, יגבירו את ההבנה שלנו על מערכות ביולוגיות וגוף האדם.

מקור

למי שרוצה ממש להעמיק לתחום, מומלץ כאן.

אהבה528 – מעלים את התדר

מאמרים נוספים

פוסטים אחרונים

קול האמת בפנים

תודה רבה למי שהגיע,היה מרומם! לחצו כאן לכל ההקלטות שהיו בכנס. אנחנו העםנתכנס יחדיו מכל הקשת הארצישראלית.כולנו ערים למתרחש, מודאגים

קרא עוד »

תגובות פייסבוק