האמת על המחקר הדני על אוטיזם

הנה פוסט מאת איריס עצמון,
על המחקר הדני הגדול שמצוטט בתקשורת,
על כך שלא נמצא קשר בין חיסונים ואוטיזם.
האמנם ?

האם המחקר שמדווח היום בתקשורת (בישראל היום והארץ) אכן מוכיח מה שהתקשורת טוענת שהוא הוכיח – שהחיסון המשולש לא מגביר סיכון לאוטיזם בילדים?

הפירסום בתקשורת של המחקר מדנמרק שבא לשכנע את הציבור על חוסר קשר בין החיסון המשולש לאוטיזם, ממחיש את השפעת התעשייה על המדע וגם על התקשורת באופן שהוא לא בשקיפות כלפי הציבור:  הקבוצה שעשתה את המחקר היא בעלת הסטוריה של ניגוד עניינים ופירסומים שמטרתם היא למצוא שאין קשר בין חיסונים להשפעות שליליות, בפרט התמקדו בנושא האוטיזם. המקום שבו עובד החוקר הראשי,  Statens Serum Institute,  SSI  הוא יצרן חיסונים שגם שותף במדיניות וניהול בריאות הציבור. זה  מזכיר את המבנה של המרכז לבקרת מחלות בארה”ב שעוסק במדיניות בריאות הציבור ובאותו זמן יש לו פטנטים על חיסונים – כלומר יש לו אינטרס עסקי.

העובדים ב- SSI  מציגים את עצמם כבכירים בממשלה, אבל SSI הוא גם מפעל בבעלות המדינה שמנוהל כעסק.  המשימה המוצהרת שלו מתארת, שמטרת המוסד היא להיות רווחי מאוד ובעל הכרה לאומית ובינלאומית במחקר ביוטכנולוגי, ייצור ושירות. בפועל הוא מתנהל כתאגיד.

החוקר שהוביל את המחקר, ד”ר אנדרס הוויד שמצוטט ב”הארץ”, לא דיווח לתקשורת אבל כן דיווח לעיתון המדעי, שקיבל מימון למחקר מקרן נובו נורדיסק.  חברת נובו נורדיסק מעורבת בייצור חיסונים.

בנוסף  לכך, לעורכי העיתון שפירסם את המחקר יש מניות בחברות התרופות פייזר, אלי לילי ועוד,  שזה לא אתי ולא אמור לקרות בעיתון מדעי:

העורכת הראשית של העיתון המדעי דיווחה שלבן זוגה יש מניות ב-  Targeted Diagnostics and Therapeutics
סגנית העורכת דיווחה שיש לה מניות באלי לילי ופייזר.
סגנית עורכת נוספת דיווחה שיש לה מניות בפייזר, ג’ונסון אנד ג’ונסון וקולגייט פלמוליב.

ד”ר ליונס וויילר מהמוסד לידע יישומי טהור כתב  “ניתוח לאחר המוות של מחקרו של הוויד וקולגות 2019“.  לדבריו,  “האקדח המעשן הוא השיעור הרחב של אוטיזם 0.9-1%  במחקר.  שיעור האוטיזם בדנמרק הוא 1.65%. היכן המקרים החסרים של אוטיזם?  בחשיפת  טענות העבר על עבירות והונאה של קבוצה זו, שאר המחקר לא יכול להתקבל על בסיס חוסר ההתאמה הזו כשלעצמה: קבוצת המחקר אינה מייצגת את האוכלוסיה הנחקרת”. בכתבה שלו הוא מונה נקודות נוספות מדוע המחקר לא אמין.

כמוהו מסביר לציבור גם ג’יי בי הנדלי, מחבר הספר “כיצד לסיים את מגיפת האוטיזם”, שנשלח  ל- 7383 מקבלי החלטות בארה”ב על ידי רוברט קנדי ג’וניור (ממשפחת קנדי המפורסמת).  ספרו חשף שנוירולוג מוביל שייצג את ממשלת ארצות הברית בבית המשפט לחיסונים, ד”ר אנדרו צימרמן, סבור שחיסונים יכולים לגרום אוטיזם בתנאים מסוימים (כשיש הפרעה לתפקוד המיטוכונדריה). אבל כדי למנוע ממנו לומר זאת על דוכן העדים – עורכי הדין של משרד המשפטים פיטרו אותו ובכך מנעו פיצויים ל- 5400 אוטיסטים בהליך משפטי מאוחד. את המקרה המייצג – האנה פולינג שד”ר צימרמן היה הרופא האישי שלה,  פיצו בסודיות (על פי חוות דעתו), כדי למנוע תקדים שהיה ממוטט את קופת הפיצויים של המדינה ומסיים את ההגנה על תעשיית החיסונים מפני תביעות משפטיות.  ד”ר צימרמן ראה במו עיניו כיצד מילדה בריאה האנה פולינג נסוגה לאוטיזם אחרי חיסון.   פרשה זו קיבלה חשיפה בתקשורת. משרד המשפטים התבקש לאחרונה לחקור את ההונאה של עורכי הדין של משרד המשפטים, ששיבשה הליכי משפט במשך שנים ומשפיעה עד היום על כל הטיפול בנושא של קשר בין חיסונים לאוטיזם. את ההשלכות אנו רואים בין השאר בתקשורת, שדוחפת את דעת הקהל בהשפעת התעשייה.

זו הסיבה שהספר של הנדלי כל כך חשוב ולכן קנדי שלח אותו לכל מקבלי ההחלטות. הנדלי מונה סיבות נוספות מדוע המחקר לא אמין.  הוא ציין גם שמחברי המחקר זורקים את המילה ‘לא מחוסנים’ אבל לפחות בתוך במחקר עצמו הם מבהירים שהמשמעות היא שהילדים “לא קיבלו את ה- MMR”  – בלבד. כלומר, אותם ילדים קיבלו את שאר החיסונים.  לא כך מובהר בתקשורת  – “שימו לב כיצד אנשים מנסים לומר שזה מחקר על מחוסנים לעומת לא מחוסנים. זה לא”, הוא כתב.

מבקר נוסף של המחקר הוא רופא (רפואה מונעת) ד”ר ג’ים מיהאן,  גם הוא מצביע על הונאות מצד אותה קבוצה בפרט על אחד מהם, שנמצא ברשימת המבוקשים של ה- FBI על כספים שלקח מהמרכז לבקרת מחלות (וניהל רומן עם הממונה על תקציבי המחקר שלו במרכז לבקרת מחלות – ניגוד עניינים נוסף וסיפור בפני עצמו). הוא שוחח על המחקר, וגם כתב :  “כולם רוצים להעמיד פנים שזה משהו אחר שאנחנו לא יודעים מהו אבל זה משהו אחר, ועדיין יותר מידי נתונים מצביעים ישירות על בעיה שיש לנו עם חיסונים. אנו לא עושים מחקרים עם פלצבו אמיתי, אז אנו לא באמת יודעים אם החיסונים האלה בטוחים ואפקטיביים. אני יודע שזה נראה כמעט אפיקורסי כשזה מגיע מרופא, אבל חקרתי את זה במשך 15 שנה.”

בעיתון הארץ מצוטט ד”ר פול אופיט כאומר שזה יהיה הוגן לומר ש”האמת יצאה לאור באופן ברור ומוצק” לגבי חיסונים ואוטיזם. פול אופיט הוא בעל פטנט על חיסון הרוטה, ולדברי רוברט קנדי ג’יוניור הוא מכר את הפטנט שלו ב- 186 מיליון דולר. זה הרקע לאמירה המפורסמת שלו שזה בטוח לקחת 10,000 חיסונים במכה.  ולכן אין משמעות למה שהוא אומר על חיסונים ואוטיזם – במיוחד לאחר שחשף שיש לו שיטה:

בקשר לנושא כיצד להציג את הדברים לתקשורת הוא סיפר על השיטה שלו: “אתה אף פעם לא באמת יכול להגיד ‘MMR לא גורם אוטיזם’, אבל בכנות, כשאתה מול המצלמה, עדיף שתתרגל להגיד את זה כי אחרת אנשים שומעים שדלת נשארה פתוחה כשהדלת לא צריכה להשאר פתוחה”.

רוברט קנדי ג’יוניור סיפר כיצד ומתי הוא הבין שפול אופיט משקר בכוונה בעקבות שיחה שהיתה להם שאותה  סיפר בפרוטרוט.

תודה לאיריס עצמון על פועלה

אהבה528 – מעלים את התדר

מאמרים נוספים

פוסטים אחרונים

קול האמת בפנים

תודה רבה למי שהגיע,היה מרומם! לחצו כאן לכל ההקלטות שהיו בכנס. אנחנו העםנתכנס יחדיו מכל הקשת הארצישראלית.כולנו ערים למתרחש, מודאגים

קרא עוד »

תגובות פייסבוק