ביולוגיה, פיזיקה ואינטרסים

הנה מאמר מעניין מאוד, מזווית מאתגרת שמזמין כל אדם, גם ללא רקע בביולוגיה או פיזיקה
להסתכל על עולם המדע מכיוון קצת שונה (של אינטרסים).
נכתב ע”י יאיר ויטמן. תהנו:

שמי יאיר, אני בן ,27 מסיים בימים אלו לימודי ביולוגיה. במהלך התואר החלו להצטבר אצלי יותר ויותר שאלות שלא זכו לתשובה מספקת. הופתעתי לגלות שהתפיסה של הביולוג הממוצע כלפי תפקוד התא והאורגניזמים די פרימיטיבית. אנו הביולוגים מתייחסים לאורגניזם בעיקר כמנגנון מכני פשוט, רוב הביולוגים מתמקדים בעיקר בחלבונים ובחלקים בדנ”א שמקודדים לייצורם (חלק המהווה פחות מ2% מכלל הדנ”א). ההסבר הנוכחי לדרך בה החלבונים מגיבים אחד עם השני נקראת מנעול מפתח. לפי שיטה זאת החלבון מתחבר לחלבון אחר או לרצפטור (קולטן) בשל התאמה מבנית וגורם לריקאציה או לפוטנציאל פעולה.

חוש הריח הוא דוגמא נהדרת לבעיה בשימוש בתפיסת המנעול מפתח בלבד. אנו יודעים לזהות המון סוגי ריחות שונים, הרבה יותר ממספר הרצפטורים הקיימים אצלנו. מנטול וקינמון לדוגמא מתחברים לאותו רצפטור וגורמים לאותו פוטנציאל פעולה, למרות זאת אנו יודעים להבדיל באופן גורף בין 2 הריחות, לביולוגיה המולקולרית אין הסבר מספק לבעיה זו ולאינספור בעיות ואנומליות נוספות.
יש לציין כי ישנם ביו פיזיקאים(בעיקר מרוסיה) אשר מנסים לצאת מהנרטיב המכניסטי . אנשים אלו עושים עבודה יפה וחשובה אך היא לא נושאת פירות כל עוד הפרדיגמה המרכזית לא משתנה.

משום כל אלו התחלתי ללמוד באופן עצמאי פיזיקה וביו פיזיקה. הלמידה הזאת הייתה הדבר המשמעותי והמעניין ביותר שקרה לי בחיי. רובה לא הייתה קשורה להיסטוריה,ביטחון, כלכלה, אינטרסים או חברות תרופות, לנושאים האלה הגעתי רק משום שיותר מדי עדויות ורמזים כיוונו אותי לשם בשלב מאוחר יותר.

במהלך הלמידה הבנתי כי חלק ניכר מהקושי באיחוד הביולוגיה והפיזיקה טמון במבנה של הפיזיקה המודרנית, בסתירות ובצמצום הפיזיקה למקרה פרטי, כנראה בשל אינטרסים . המאמר הבא שכתבתי מעלה פיתרון אפשרי לבעיה :

.

בתחילת המאה ה20 ביצע אלכסנדר גורביץ’ סדרת ניסויים אשר העלו כי ישנה תקשורת נרחבת בין תאים שמתרחשת בעולם הפיזיקלי1,2,3. ניסויים דומים בוצעו מאז ע”י מעבדות  ברחבי העולם4 . נוספים לכך הרמזים על השימוש הנרחב של התא בפיזיקת קוונטים (קוהרנטיות בפוטוסינטזה5,מינהור באנזימים6, מחשוב ותודעה קוונטית במיקרוטובולין7 ועוד) השאלות הלא פתורות הללו נובעות מניתוק בין הביולוגיה לפיזיקה, ניתוק הנובע מכך שבכלים הנוכחיים של הפיזיקה המודרנית לא ניתן להסביר לתאר או לתת מנגנון מספק לתופעות אלו. במהלך המחקר שלי שמעתי את זעקתם של  מאות פיזיקאים וביולוגים אשר קוראים לשינוי הפרדיגמה בביולוגיה ובפיזיקה, אך מכולם ניסחה זאת בצורה היפה ביותר   d.r Mae-Wan Ho.:

“genetic engineering and much of molecular biology is still stuck in the mechanistic paradigm, and failing to catch up”8

אם כך ניתן לשער כי על מנת לפתור את השאלות המהותיות של הביולוגיה המודרנית עלינו להבין מה מונע מן הפיזיקה להתאחד עם הביולוגיה ומה יוצר את הסתירות הפנימיות בתוך הפיזיקה המודרנית.

time reversal symmetry

המכשול הראשון שעומד שעומד בפני ביופיזיקאי טמון במושג ניוטוני אשר נקרא time reversal symmetry. המושג מתאר בעיה פיזיקלית סימטרית, כלומר ניתן להפוך את כלל המשתנים והבעיה תעבוד עם מספרים זהים בכיוון ההפוך (לדוגמא ילד על נדנדה, אם נסתכל על הילוך קדימה של סרטון כזה או על הילוך אחורי לא נוכל להבדיל ביניהם). ברובה המוחלט של הפיזיקה המודרנית חל הכלל הניוטוני הזה (מכניקת קוונטים, כבידה, חשמל ומגנטיות,מכניקה של ניוטון ועוד) . לעומת זאת תופעות רבות בטבע ובמיוחד אלו שמעניינות אותנו (ביולוגיה) לא עונות לכלל הניוטוני הזה. איננו רואים צמח הופך לאיטו לזרע, או אנרגיה תרמית מן החול שהופכת לגל הפוך.9

דיסצפלינה שעוזרת לנו להתמודד עם הבעיה היא תרמודינמיקה, אשר הסימטריה בה נשברת. ניתן לומר כי אנו משלמים על זמן (שבירת הסימטריה) בעזרת העלאת האנטרופיה של היקום. ואכן שימוש בתרמודינמיקה נמצא כיעיל מאוד בהרחבת הבנת אספקטים שונים בביולוגיה.
בעזרת משוואות חדשות אשר מתמודדות עם מערכות המתרחקות משיווי משקל תרמי10 ניתן לשלב תרמודינמיקה בהבנת ביולוגיה ואבולוציה11. דוגמא נהדרת היא ג’רמי אינגלנד שמראה בעזרת פיתוח משוואת קצב גידול של רבייה א מינית שאבולוציה מושפעת באופן כמעט בלעדי ע”י התרמודינמיקה12.

אך תרמודינמיקה לבדה אינה יכולה לפתור את שלל הבעיות הנוכחיות של הביולוגיה. מושגי חום ואנטרופיה יעילים ביותר אך הם אינם מספרים לנו את כל סודות המרחב. התרמודינמיקה למרות חשיבותה מנותקת מתמטית משאר הפיזיקה ולא ניתן לגזור את משוואות התרמודינמיקה מהמשוואות המרכזיות של פיזיקת הקוונטים או תורת היחסות. בעיה עיקרית הגורמת לניתוק התרמודינמיקה היא שבמשוואת הגלים הנוכחית של מקסוול אין קישור לחום (למרות שכל מי שחיממם אורז במיקרו יודע כי גלים כן יכולים ליצור אנרגיה תרמית)

ובכן כעת אנו מגיעים לבעיה הגדולה ביותר בפיזיקה המודרנית. הבעיה נובעת מאיפוס המשוואה האינטגרלית השלישית של משוואת הגלים של מקסוול13. המשוואה אשר כנראה יצרה את הניתוק בין הפיזיקה לתרמודינמיקה ובין הפיזיקה לביולוגיה. המשוואה השלישית עוסקת בפוטנציאל המערבל. כאשר מאפסים משוואה בהיררכיה כה עמוקה על הפיזיקאים להוכיח הוכחה מתמטית כי הערך אכן שווה לאפס, הוכחה זאת לא בוצעה מעולם.

אם לעומת זאת נשתמש במשוואה השלישית המורחבת ייתכן והדבר יועיל מאוד לחיבור בין הפיזיקה לביולוגיה. ניתן לקשר את המשוואות המורחבות של מקסוול לתופעת החום, הגדרת גל ספציפי כמערבל נותנת הערכה לכמות חום שתשתחרר כשהמערבל ידעך בדומה למערבלי אדי. נראה שזוהי נקדות חיבור בין הפיזיקה לתרמודינמיקה דבר שיכול ליהיות שימושי מאוד ביצירת שפה פיזיקלית שלא עונה לכלל   .time reversal symmetry

.
המחיר אותו שילמנו מאיפוס המשוואה14 הוא גדול לאין שיעור. אין לנו את הכלים המתמטיים ללא משוואה זאת בשביל להסביר שני סוגי גלים נוספים שקיימים בנוסף לגל הרץ1516:

1. גל סקלר חשמלי- הבנה של גל זה עשויה להוביל למהפכה טכנולוגית, אנו משתמשים בגלים אלו כיום בחשמל, אך מכיוון שאיננו מודעים לקיומם קשה לנו לשפר את יעילות השימוש בהם1718. באפשרות הבנה של גלים אלו ניתן להפחית את פליטות גזי החממה בצורה דרסטית, בנוסף לכך שימוש נכון בגלים אלו  יעזור לנו להפחית את “הרעש” החשמלי של הטכנולוגיה אשר מקיפה אותנו.

  1. גל סקלר מגנטי- אלו גלים אשר באמצעותם היצורים החיים והתאים שלהם מתפקדים ומתקשרים19, גלים סקלרים מיוצרים בדנ”א בצורה נרחבת ע”י הטבעות שנמצאות ברזוננס. ומיוצרים בצורה נרחבת במח ובמערכת העצבים. לא ניתן להבין את ההירכיות העמוקות של תפקוד התא ותקשורת התא ללא שימוש בגלים אלו. משום שאיננו מודעים לגל זה אנו מודדים זיהום חשמלי ע”י גלי הרץ ולא ע”י הגל הנכון. גם הנוירוביולוגיה מודדת גלי הרץ בלבד.

 

כפי שאנו יודעים אין מתנות חינם,לצערנו כל שיפור מהותי בטכנולוגיה מביא איתו  גם סכנות לאנושות. שימוש בגלים סקלרים עלול לשנות את עתיד הרפואה, לגרום לרנסנס טכנולוגי ולהפחית את הזיהום בכדור הארץ באופן מהותי. יחד עם זאת, כפי שניתן לראות באמנות נשק בינלאומיות, בשימוש זדוני בגלים אלו מסתמן כי ניתן ליצור כלי נשק יעילים ביותר למניפולציות נוירולוגיות ונשקים להשמדה המונית (נשק פשוט ואידיאלי ללוחמת גרילה)20. השימוש בגלים אלו נותן יתרון בהצפנה תקשורת ובנשקים אלקטרומגנטיים לצבאות ולסוכניות הביון שבידם הידע הנ”ל21. נקודה זאת מבהירה במעט את הערפל סביב מורשתו של טסלה ומרמזת לנו על אינטרס להשאיר את הפיזיקה במצבה הנוכחי.

 

Beloussov, L. ‘Our standpoint different from common…’ (Scientific heritage of Alexander Gurwitsch)Russian Journal of Developmental Biology 39, (2008).

  1. Beloussov, L. V. Studies of morphogenesis at the Department of Embryology, Moscow State University: Towards understanding the dynamic architecture of development. Russ. J. Dev. Biol.31,275–281 (2000).
  2. Gurvich, A.G., T. The Theory of Biological Field. (1944).
  3. Beloussov, L. V, Burlakov, A. B. & Louchinskaia, N. N. Biophotonic patterns of optical interactions between fish eggs and embryos. Indian J. Exp. Biol.41, 424–430 (2003).
  4. Panitchayangkoon, G. et al.Long-lived quantum coherence in photosynthetic complexes at physiological temperatureProceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 107, (2010).
  5. Fereiro, J. A. et al.Tunneling explains efficient electron transport via protein junctions. Proc. Natl. Acad. Sci. 115, E4577 LP-E4583 (2018).
  6. Hameroff, S. & Penrose, R. Consciousness in the universe A review of the ‘ Orch OR ’ theory. Phys. Life Rev.11, 39–78 (2014).
  7. Dr. Mae-Wan Ho. The Rainbow And The Worm The Physics of Organisms. (1993).
  8. richard feynman. feynman Lectures on Physics Volume 3. (1961).
  9. Crooks, G. E. Entropy production fluctuation theorem and the nonequilibrium work relation for free energy differences. Phys. Rev. E60, 2721–2726 (1999).
  10. Perunov, N., Marsland, R. A., England, J. L. & Field, T. Statistical Physics of Adaptation. 21036,1–12 (2016).
  11. England, J. L. Statistical physics of self-replication. J. Chem. Phys.139, (2013).
  12. Baird, C. S. The Uniqueness of Maxwell ג€TMs Equations.
  13. Meyl, K. Self-Consistent-Electrodynamics.
  14. Concepts, A. & Transfer, W. E. Scalar waves.
  15. Meyl, K. Scalar Wave Extension of Maxwell ’ s Electrodynamics as theoretical framework for Tesla ’ s wireless energy. (2015).
  16. TESLA, N. us-patent-787412-transmitting-electrical-energy-through-natural-mediums. (1905).
  17. Meyl, K. Wireless Power Transmission by Scalar Waves. 665–668 (2012).
  18. Meyl, K. Task of the introns, cell communication explained by field physicsJournal of cell communication and signaling6, (2011).

 

  1. THE APPLICATION of TESLA’S TECHNOLOY in TODAY’S WORLD. (1978).
  2. https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP96-00792R000500240001-6.pdf. scaler wave CIA. (2001).

 

.

בגלל שהתופעות שטסלה גילה בסביבות 1900 לא חלחלו לאקדמיה קשה לנו להבין לעומק את המאזן הביטחוני בעולם. למרות שגלי טסלה הם לא נושא מדובר הוא משפיע מאוד על מהלך ההיסטוריה, למעשה ניתן להגיד בביטחון כי חלק ניכר מהמלחמה הקרה ניתן להבין רק באמצעות הבנת התפתחותן של טכנולוגיות מבוססות טסלה ונשקים אלקטרו מגנטיים. (מצורף מחקר עיתונאי של עיתון קנדי שמרחיב בנושא)

העדויות לשימוש בטכנולוגיה הזאת לא פסקו מאז ימי המלחמה הקרה ולמעשה אנו עדים לתופעות אלו בימינו אנו המכוונות כנגד שגרירות אמריקה בקובה )סרטון של הניו יורק טיימס)
וכנגד שגרירים קנדים . נקודה המרמזת לנו על על השימוש בגלים סקלרים הוא היכולת ליירט באופן ספציפי אינידיבידואל אחד ממרחק רב , זאת משום שגלים סקלרים נעים לכיוון אחד בלבד (לעומת גלי הרץ אשר מתפזרים לכל הכיוונים) והם אינם ניתנים לחסימה. שימוש בגלים אלו יכול להסביר מדוע במקרים רבים קורבנות של סוכניות ביון לא מרגישים הקלה גם כאשר הם נכנסים לכלוב פאראדיי אשר חוסם גל אלטרו מגנטי רגיל.

 

ניקולה טסלה הבין עוד בתחילת המאה ה20 כי השיטה החשמלית אשר הוא תכנן מיושנת ולא יעילה (זרם חילופין). טסלה הבין כי בשימוש בגלים אלו ניתן להעביר חשמל ללא כבלים. בנוסף הוא הבין כי בעזרת גלים אלו ניתן להעביר גם אינפורמציה וגם אנרגיה (דמיינו לכם פלאפון ללא צורך בסוללה שיש לו קליטה בכל מקום ). מכיוון שהתא החי והאורגניזמים כמעט תמיד משתמשים בשיטה היעילה ביותר, סביר מאוד להניח כי הם משתמשים בגלים אלו להעברת מידע ואנרגיה. לאחר שמבינים גלי טסלה פרויקט הדור החמישי של תעשיית הטלקום (5g) נשמע תמוה במיוחד. לא רק שאין צורך טכנולוגי בפרויקט הזה מדובר כנראה באסון האקולוגי הגדול ביותר של המאה ה21.

לשמחתנו השימוש בקרינה אלקטרומגנטית טומן בחובו גם פוטנציאל אדיר לרפואה. כשם שישנם תדרים מסוימים אשר ביכולתם לפגוע בבריאות ישנם תדרים שיכולים להוות תחליף מצוין לתרופות מהפרמקולוגיה. דוגמא נהדרת למשל היא מחלת האלצהיימר.

כאשר צוללים לספרות על מחלת  האלצהיימר מגלים חריקות בהבנת המחלה, לצערי חלק ניכר מן המאמרים בכלל לא מתמקדים במיקרוטובולין אלא באגרגטים בלבד, זאת למרות העובדה שהרס המיקרוטובולין הוא הגורם העיקרי למחלה. סטיוארט המרוף הוא רופא מרדים ועומד בראש מרכז חקר תודעה באריזונה. המרוף פיתח ביחד עם רוג’ר פנרוז (אחד הפיזיקאים המוערכים ביותר בעולם) תיאוריה על הקשר של מיקרוטובולין לקידוד זיכרון ותודעה בעולם הקוונטי.
כחלק מהמחקר שלו הבין סטיוארט כי חשיפה קצרה לקרינת אולטראסאונד באורכי  גל מסוימים תורמת לבנייה מחדש של המיקרוטובולין וגורמת לתחושת אופוריה ומצב רוח טוב. משמעות הדבר היא שניתן כנראה למנוע בעלות נמוכה מאוד מחלות כגון אלצהיימר ולטפל בדיכאון על ידי מכשיר פשוט וזול. כאשר סטיוארט המרוף מציג מכשיר שכזה באחת מהרצאותיו הוא אומר:” זה זול ללא תופעות לוואי וכעת כנראה שתעשיית התרופות הולכת להתנקש בנו”

 

כעת אנו נוגעים בנקודה בעייתית מאוד, הפיזיקה יכולה לגרום לרנסנס ברפואה אך באותה נשימה היא מסכנת תעשייה מהגדולות בעולם ועלולה להביא לקריסה של חלק ניכר מהתעשייה הפרמקולוגית. לכן אל לנו לצפות כי תעשיות התרופות ביוזמתן או מתוך פילנתרפיות יניחו לכך לעבור בצורה חלקה. חברה מסחרית תעשה הכל על מנת לייעל רווחים ולשרוד. אני מאמין שזהו גורם מרכזי להסטות מחקר ולשקיעה של פרויקטים חשובים ומבטיחים מאוד. המשבר הנוכחי באמריקה עם משככי הכאבים הוא רק תזכורת מכאיבה כי האינטרס הכלכלי לעיתים קרובות גובר על האינטרס האנושי.
האינטרס כנגד השימוש המסחרי בגלי טסלה מגיע מהתעשיות החזקות בעולם: תעשיות האנרגיה, הפרמקולוגיה ,תעשיות ביטחוניות וסוכניות הביון.

אני מאמין שנושא הקרינה האלקטרו מגנטית היא נקודה אשר מדגימה בצורה הטובה ביותר כיצד מי שהיה אמור להגן על בריאותנו ובריאות ילדינו נרדם בשמירה (במקרה הטוב). אני יודע שפעמים רבות מסווגים אנשים אשר מדברים על כך כפנטזיונרים או לחילופין כמתנגדי קידמה. בתקופה זאת בחיי אני מתגאה ליהיות משויך למתנגדי הקידמה, זאת משום שאני מאמין שצמיחה לכיוון הלא נכון היא לא התפתחות אלא גידול ממאיר, לא קידמה אלא פשע כנגד האנושות.

אני מבין את קלות הראש ואת ההתנגדות לחששות מן הקרינה, משום שרוב חיי זאת הייתה דעתי. אבי מגיל צעיר הזהיר אותי מקרינה בלתי מיננת, ממתח גבוה וממכשירים אלקטרו מגנטיים.
רוב חיי התעלמתי מחששות אלה וראיתי כיצד רוב הסביבה לועגת לאבא שלי על דעות אלו אשר כביכול לא מגובות במדע (עד שאתה צולל לספרות ומגלה מציאות שונה לגמרי ). אבי מעולם לא התייחס ללעג הזה ברצינות או שינה את דעתו, מהסיבה הפשוטה שהוא רגיש יותר לזיהום הזה ויכול להרגיש את הנזק בזמן אמת בשונה מרוב האנשים.

לצערי, כאשר נכנסים לעובי הקורה במאמרים על הקרינה בלתי מייננת קשה שלא לאבד אמון בחלק ניכר מן הרגולטרים ומהאנשים האמונים על בריאותנו. כל זה לפני שהתחלנו לדבר על זיהום אור שהורג מיליונים כל שנה, כמויות רעל הולכות וגדולת שאנו מזהמים בהן את האדמה וחשיפה הולכת וגוברת של האדם המודרני לכימיקלים. האם באמת ובתמים זאת הדרך היחידה? איזה עולם אנו משאירים לילדינו בשם הקידמה ?
אנו כעת בתקופה קריטית, ביכולתנו עדיין לשנות את המצב. אל לנו להתעורר רק כאשר יוצבו אנטנות דור חמש (תלידומיד מודרני) כל 2 בתים בשם הקידמה והטכנולוגיה.

אהבה528 – מעלים את התדר

מאמרים נוספים

פוסטים אחרונים

קול האמת בפנים

תודה רבה למי שהגיע,היה מרומם! לחצו כאן לכל ההקלטות שהיו בכנס. אנחנו העםנתכנס יחדיו מכל הקשת הארצישראלית.כולנו ערים למתרחש, מודאגים

קרא עוד »

תגובות פייסבוק